En blogg av Magnus och Sophy – Världen enligt oss


Världens bästa jobb
oktober 21, 2011, 6:25 e m
Filed under: Av Sophy, Heroes of Today, Hjältar, klimatarbete, Vara sig själv, Världen, Wake Up Call

Magnus Åkerlind, Sophy Elevall och Amatheus Elevall på hemmakontoret. Foto: Johanna Norin.

Igår åt vi middag med en jätte fin tjej som vill vara med och göra nästa nummer av tidningen. I förrgår var finaste samhällskunskapsläraren Birgit, som även jobbar med oss med vår skolsatsning, och Adam från Wake-Up Call här på middag och vi spånade loss om bl.a. det där kontoret vi vill ha inom kort, Hjälteskolan vi vill starta nån gång i framtiden och hur vi kan inspirera hela gymnasiesverige att börja agera. I tisdags var Magnus på SE Seminar där han bl.a. träffade grundaren av FundedByMe som är ett jätte häftigt koncept och sajt. Samma dag träffade han Det Naturliga Steget som jobbat med de här frågorna hur länge som helst och dagen innan var det fina och hjälpsamma människor på tankesmedjan Global Utmaning, samtidigt som jag hade spånmöte kring ett nytt koncept vi ska lansera snart med bästa Jennie Krook som jobbar med oss två dagar i veckan. Idag var det möte med Amir från Hjärna Hjärta Cash. Nu har jag precis mailats med Daniel Mendoza, som startat Good News Magazine, som är en av de mest genuint kärleksfulla människor gentemot djuren, naturen och barnen som jag nånsin träffat.

Mitt liv är så himla rikt. För så här ser veckorna ut. Så här ser vårt liv ut. Så här plus alla fantastiska människor världen över som vi har kontakt med via mail/telefon/facebook. Vart vi än vänder oss är det människor som vill och gör gott. Och jag är så tacksam att jag får vara en del av det här. Jag är så tacksam för att jag har skapat förutsättningar för att vara en del av det här.

Jag inser mer och mer att jag har världens bästa jobb. För mig är det i alla fall det. Jag är så glad över att jag tror att allting är möjligt och att jag så många gånger har fått uppleva att göra det som många sagt varit omöjligt just möjligt. Jag är så glad att jag hellre satsar allt med risk för att misslyckas än att dag efter dag kompromissar bort mitt liv med ett jobb som kanske inte ger mig så mycket annat än pengar. Ett jobb som inte egentligen betyder något för mig eller bidrar till något gott för något (och jag undrar egentligen varför såna jobb finns över huvud taget, vad de uppfyller för syften, och vems syften?). Jag är så glad att jag gör det som känns viktigt för mig, att jag gör allt för att leva så mycket som möjligt. Och att mitt jobb som jag skapat inte är något jag går till för att längta tills arbetsdagen är slut eller att helgen ska komma. Jag är glad att jag får sitta och skriva det här på min arbetstid. Och att min arbetstid kan vara när jag vill. På morgonen, på kvällen, runt middagsbordet eller i badkaret.

När vi började producera första numret av Heroes of Today för snart ett och ett halvt år sedan kände vi inte så många. Vi var ganska isolerade i vårt arbete och som familj. Men nu, ett och ett halvt år senare, har tidningen omvandlats till en tidning om våra vänner. Majoriteten av de människor som vi skriver om har vi lärt känna och kan räkna till vår vänskapskrets. Det är så himla fint. Och det tar liksom aldrig slut. De här människorna som lever efter sina värderingar och gör positiva förändringar blir bara fler och fler. VI blir bara fler och fler, för VI är en del av den här gigantiska gemenskapen som bara växer och växer runt hela jordklotet. Världens positivaste gemenskap som värdesätter den planet vi bor på. Som inte blundar för problemen och obalansenserna utan ser dem och försöker hitta lösningar. Vi är inga supermänniskor, vi är inte unika, vi är inte vänster eller höger, vi är inte vi eller ni. Vi är vilka som helst och det vi gör är heller inte särskilt märkvärdigt, men det är väldigt roligt och i maggropen känns det väldigt bra. Det är så otroligt skönt att känna att man gör så gott man kan. Att man gör ALLT man kan och att man gör det på riktigt.

Dagligen får jag bevis för att en annan värld är möjlig. Är så tacksam för att mitt liv är så himla rikt.

Ha en fin helg!

/Sophy


1 kommentar so far
Lämna en kommentar

:)

Kommentar av Jack Johansson




Lämna en kommentar